Draaibrug NL.html

Hoofdmenu

Webcounter


DRAAIBRUG

September 2022


draai1 

Inleiding

De draaibrug is ontstaan toen ik de tram die ik al jaren ongebruikt had staan in gebruik wilde nemen. Het traject dat deze zou moeten rijden was eigenlijk te groot voor de beschikbare ruimte. Deze tram zou via een keerlus van richting moeten veranderen maar daar is dus veel ruimte voor nodig. Aangezien deze keerlus (in de toekomst) onder een berg zit, dus onzichtbaar, bedacht ik dat een draaibrug het zelfde effect zou hebben maar veel minder ruimte nodig had.

Beschrijving

draai2

Klik hier voor de video

Het enige stuk waar de tram zichtbaar rijdt is in blok 52, de achterzijde van het station, waar de tram heen en weer rijdt. Blok 51 en 53 liggen achter een blinde muur en blok 54 ligt onder de (toekomstige)  berg. Blok 54 is de keerlus waar het in dit geval om gaat. In Rocrail is dit blok opgenomen als keerlus maar is in werkelijkheid dus een draaibrug

Het dienstrooster dat ik heb ingericht voor de tram is als volgt:

draai3

De wissel die voor blok 54 zit is in werkelijkheid een functiedecoder met twee puls-geschakelde relaisuitgangen die de draaibrug links of rechtsom aanstuurt.

Hierdoor rijdt de tram in blok 52 (bij het station) een maal naar links en een maal naar rechts, en altijd vooruit. De keerlus is alleen om de tram te keren zodat hij altijd in het zichtbare deel vooruit rijdt. Nu heb ik deze (onzichtbare) keerlus vervangen door een draaibrug, wat uitstekend blijkt te werken in de laatste versie die ik gemaakt heb.

De eerste versie werd aangedreven door een gelijkstroommotor die de draaibrug aandreef via een groot tandwiel met wormaandrijving op een vertraagde gelijkstroommotor. Dit geheel werd geschakeld door een functiedecoder. Dit werkt eigenlijk goed maar had toch enkele bezwaren. Tijdens het draaien was er om te beginnen een enorme herrie door alle mechanische overbrengingen en er was geen beveiliging om de tram tegen te houden wanneer deze draaide en de tram (te snel) kwam aanrijden. Dit had een paar keer tot gevolg dat de tram van de rail gemept werd of door de draaibrug in de houtgreep genomen werd en dubbel geknepen werd. Na de laatste keer van de rail te zijn gemept, zelfs met schade aan de tram tot gevolg besloot ik dat het allemaal anders moest.

Aangezien ik nog enkele NEMA17 stappenmotors had liggen van een CNC-frees project dat ik enkele jaren geleden heb afgerond, besloot ik de aandrijving hiermee te realiseren. Er werd een Arduino genomen, een stappenmotor en enkele relais om een draaibrug te construeren die aan het volgende voldeed:

Met mijn beperkte kennis van programmeren was dit een behoorlijke uitdaging. Echter het is gelukt om aan al deze eisen te voldoen na vele vele uren programmeren, proberen en testen. Het resultaat is een draaibrug die via een tandriem met een vertraging van 1:3 door de stappenmotor wordt aangedreven. De afschakeling en omschakeling van de DCC spanning wordt door relais voor hun rekening genomen.

Het mechanische deel

Aangezien ik in het bezit ben van een 3D printer heb ik de mogelijkheid om alle mogelijke motorsteunen en lagerhouders te printen waardoor de montage aanmerkelijk wordt vereenvoudigd. Echter het betekent wel veel teken en denkwerk! Dit is alles natuurlijk ook op andere manieren te vervaardigen, iemand die een beetje handig is weet altijd wel hoe hij dit moet aanpakken. Onderstaand model staat eigenlijk op z’n kop en hangt de steppermotor dus aan de onderzijde.

drai4

Voor een uitgebreide bouwbeschrijving dien je de documentenmap te downloaden. Hierin bevindt zich ook de .INO file voor de Arduino die de steppermotor aanstuurt (voor full en Halfstep sturing).

 


Documenten Download


Hoofdmenu